Márkaépítés

A márkaépítés minden cég egyik nagyon fontos tevékenysége. Ezzel keltünk benyomásokat az ügyfeleinkben, illetve vásárlóinkban. Jó példa erre az Apple almája. Ha meglátjuk rögtön tudjuk mivel kapcsolódik. Magas minőségű laptopok, telefonok képe bukkan fel bennünk, ami egyáltalán nem véletlen, hiszen a cég hihetetlenül magas összegeket költ, hogy ezek a képzettársítások jussanak az eszünkbe. Nyilván emellett a termékei valóban kiváló minőségűek.

A márkaépítés előnyei, módja

A márka nem egy valós dolog. A márka mindaz, amit fizikailag megtestesít, a név, a logó, az arculat, a szlogen, a termék maga és mindazok a képzettársítások, amit az emberek gondolnak a márkáról. A branding maga tehát nem más, mint a márka jellemzőinek kialakítása, abból a célból, hogy a megcélzott fogyasztók arra asszociáljanak, amit mi szeretnénk. Nagyon sok tényező van, amit a vásárló figyelembe vesz mielőtt döntést hoz. Ezek a termék ára, minősége, beszerezhetősége, a termék megbízhatósága és még számos más. Ezek közül az egyik legfontosabb az ár. A legtöbben amikor vásárolnak először az árat nézik meg és az alapján döntik el a többi tényezőt megvizsgálják-e.

Ha csak ez alapján szeretnénk kitűnni azzal csak ár versenybe bonyolódunk, aminek csak kicsi profit lesz az eredménye. Itt jön a képbe a márkaépítés. Ha elég erős márkát építünk a vevőink nem fognak olcsóbbat keresni, mert fontos számukra a minőség is. A kiváló minőségért cserébe hajlandóak magasabb árat is fizetni.

Milyen előnyökkel jár a már felépített branding?

Piaci előny: új termék bevezetésekor előnnyel indulunk, mert az új termékhez a márka ismerői kapcsolják a már ismert képzettársításokat.

Felismerés: marketingre kevesebbet kell költenünk, a vásárlóink felismerik a termékeinket.

Hitelesség: ha a márkáról sikerül pozitív képet kialakítani akkor nemcsak a vásárlóink maradnak majd velünk, de a beszállítók, a gyártók és az alkalmazottak is.

A márkaépítés lépései

  1. Meg kell találnunk a márka vízióját. Mi az, ami szeretnénk, hogy az eszébe jusson az embereknek a márkánkról. Minden, amit teszünk ezt a szellemiséget kell, hogy tükrözze. Mindezt egyszerűen és világosan kommunikáljuk. Nem baj, ha ezt nem tudjuk rögtön a cég indulásakor. A lényeg, hogy meglegyen. Ha még nem tudjuk pontosan hogyan kommunikáljunk a leendő vásárlóinkkal kérjük szakember segítségét.
  2. A célpiac megtalálása. Ha már tudjuk mi célunk akkor azt kell pontosan felmérnünk ki az, akinek hozzájárulás lehetünk a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal. Kinek az életét tehetjük jobbá azzal, amit kínálunk? Ebbe a csoportba nem csupán a vásárlóink tartoznak, hanem a partnerek, beszállítók, gyártók és az alkalmazottak is.
  3. A márka megkülönböztetése. Cél kiemelni, egyedivé tenni a márkát a tömegből, mindezt a szellemiségünk tükrében a célcsoportot megszólítva. Kihangsúlyozva miben vagyunk mások, mint a többiek és miért minket válasszanak, illetve miért a mi termékünket válasszák. Ehhez vonzó arculat kialakítására is szükség van, amely lényegesen eltér a konkurens cégekétől.

Következetesség: amikor mindezt megvalósítottuk, akkor már nem marad más feladatunk, mint mindezt következetesen használni. Fontos szem előtt tartani a célt, amiért csináljuk. A hogyan és mit az változhat, módosulhat menet közben. Minél többször találkozik a közönségünk a brandünk jellegzetes vonásaival annál jobban meg fogja jegyezni.